Det senaste i jakten på ungdomarna: Upphovsmän kan få leka låtsaspoliser!

Det senaste förslaget från den av majoriteten framröstade borgerliga regeringen: låt upphovsmän jaga nedladdande ungdomar! I DN kan man idag läsa om hur Justitiedepartementet arbetar med "ett förslag till ny lagstiftning, som kan ge branschorganisationer rätt att få information om vem som har laddat ned genom att bredbandsleverantörerna tvingas lämna ut IP-adresser till dem. Det har tidigare bara polis och åklagare kunnat få".

Förslaget får mig att gråta och vilja dö. Varför vill ni att privata aktörer ska få rätten att jaga ungdomar, som anses kriminella endast pga lite nedladdning? Varför ska vi någon slags extra låtsapolis, så fort det handlar om upphovsrätt och pengar? Varför förvånar det mig inte att Reinfeldt, som innan valet sade "Jag vill inte jaga en hel ungdomsgeneration" helt plötsligt ändrat sig och helt plötsligt vill öka chanserna för just denna ungdomsgeneration att åka fast?

Ge oss bättre alternativ för legal nedladdning, låt polisen sköta sitt jobb, håll upphovsrättsmännen utanför det hela och låt bli våra ip-adresser!

1.3 miljoner svenskar har någon gång fildelat. Är det en bra idé att kriminalisera alla dessa, och göra så mycket det går för att gripa dem?

Kommentarer
Postat av: SImon

Jobbigt. Tack för uppdateringen.

Postat av: Simon

Nej nej! Jag menade det! jag hade itne läst om det där!

Kan förstå nu när jag läser min kommentar igen att det lätt kunde misstolkas dock..

2007-02-05 @ 19:52:28
URL: http://isnottheshit.blogspot.com/
Postat av: Simon

mm, oroande är det, no doubt about it..

2007-02-05 @ 22:18:18
URL: http://isnottheshit.blogspot.com/
Postat av: Hotmh

Hello admin, nice site!
Good content, Beautiful design, thanks!
Greetings

2007-12-20 @ 20:33:08
URL: http://www.hotmh.com
Postat av: Fish Games

Just Surfin.. Hello From Gold Coast Australia.. Well Done.

2010-01-18 @ 11:15:55
URL: http://fish-games.tk01.info

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback