Uppdatering

Idag är det en vecka sedan. Tänker åtminstone lite mindre på det nu. Måste försöka ta tag i allt igen.

Det har varit en bra helg. I fredags förfestade jag i Villan, för vidare utgång på Pustervik. Det jag minns var fantastiskt! På lördagen var jag mindre bakfull än jag förtjänade, och på kvällen gjorde vi en rolig grej. Jag och Calle gick till Ica Focus, köpte Parmarullader för 450kr/kg, samt 1.2kg pepparbiff och 3dl bearnaisesås. Alltsammans tillagades sedan i mitt kök innan vi inledde frosseriet. Det var perfekt.

Efter maten såg vi This Is England. Jag hade hög förhoppningar, kanske lite för höga. Filmen var ju verkligen usel. Eller kanske inte usel, men åtminstone dålig. Den har 1) en tråkig handling, 2) ingen känsla/stämning, 3) ett dåligt slut, 4) ointressanta karaktärer (den enda intressanta karaktären, Woody, återfinns endast i någon form av biroll och räknas därmed inte), samt 5) ett tråkigt bildspråk. Om man jämför med liknande filmer som t ex Romper Stomper (som väl inte heller är någon höjdarrulle) eller American History X, så återfinner vi mycket bättre personporträtt, ett bättre, mer utmanande bildspråk och känsla. I Romper Stomper finns en högt pulserande stämning, där vi matas med våld som vi omöjligt kan blunda för, nästan lite i stil med A Clockwork Orange. I American History X pinas vi av att se den trasiga familjerelationen och blir gråtfärdiga när lillebror ser upp till storebrors rasistiska/nazistiska ideal. Jag vet inte heller hur det är tänkt att This Is England ska återspegla skinheadkulturen, men om regissören försöker glorifiera den, så misslyckas han. Om han försöker smutskasta den, så misslyckas han. Om han försöker låta tittaren själv avgöra, så misslyckas han.

Slutsats: jag gillade inte filmen. Men alla andra verkar göra det, se den själv och säg vad du tycker! Även om det är slöseri med tid.

Själv lägger jag mig nog i sängen och ser något danskt. Där vet de åtminstone hur man skapar film. Sa jag att jag köpte Pusher-trilogin inatt?

Kommentarer
Postat av: emma

Eller kanske inte usel, men åtminstone dålig. Den har 1) en tråkig handling, 2) ingen känsla/stämning, 3) ett dåligt slut, 4) ointressanta karaktärer (den enda intressanta karaktären, Woody, återfinns endast i någon form av biroll och räknas därmed inte), samt 5) ett tråkigt bildspråk.
ÄR DU DUM I HUVET!?!? den var jetebra ju.

2007-10-03 @ 01:45:38
Postat av: nina

den var ju jättebra! sluta mobba den.

2007-10-07 @ 19:39:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback