Veckans brev!

Jag tror bestämt det är läge att införa ett Sen kväll med Luuk-inspirerat inslag här på bloggen: Veckans brev.

Veckans brev kommer från Sofie. Sofie är en scout från Jönköping och har för avsikt att lära oss ett och annat om scouter, då min fördomsfulla bild av dem tydligen inte stämmer så bra. Bland annat att kan vi notera att scouter gillar att gå höghöjdsbanor och bygga risflottar. Vidare får vi här veta att scouter saknar självdistans och inte riktigt greppar ironi.

Nedan följer brevet i sin helhet:

Sofie ([email protected]) om Om att ha roligt på scouters bekostnad:

Oj! Ibland blir man verkligen utsatt för fördomar och som scout är man oftast van vid detta. Din åsikt är säkert representativ för dem som inte riktigt vet vad scouting går ut på.

Jag har varit scout i 20 år och det har lärt mig otroligt mycket som jag även har nytta av i mitt vuxna liv; Samarbete, överlevnad, ledarskap... you name it. Däremot är scouting ingenting för bekväma. Om man inte klarar av att inte ha rinnande vatten och toalett 2 meter bort, att laga mat över öppen eld, gå i höghöjdsbana och bygga risflotte osv. så kanske man inte ska gå med i denna världsorganisation, men personligen är scoutingen något av min identitet och något som jag är otroligt stolt över!

Att du råkade hamna i samma kupé som ett gäng scouter (och förväntar dig att de ska sitta stilla och tysta under hela tågresan) är olyckligt, men knappast deras eller scoutrörelsens fel. Jag anser inte heller att det är en grund till känna skadeglädje när 200 barn och vuxna blir strandsatta utan mat och el på ett tåg mitt ute i ingenstans (eller att kalla dem för "as"). Jag blev både ledsen och arg när jag läste detta.

Det är verkligen inte roligt att 5 dagar innan en avresa med en stor grupp höra att tågen är inställda. Som ansvarig för 40 scouters resa, från Småland och Östergötland, blev jag otroligt stressad och arg när samtalet nådde mig. Detta betyder inte att jag "stod och surade" som "J" så osympatiskt deklarerar. Däremot tar vi tag i saken för att visa SJ att de inte kan komma undan med detta (speciellt inte när informationen om banarbetet har funnits tillgängligt på Banverkets hemsida under ett års tid).

Ursäkta novellen, det var inte riktigt meningen att det skulle bli så långt. Men jag hoppas för din och dina medmänniskors skull att du kan bli mindre trångsynt och mer sympatisk.

Med vänliga hälsningar
Sofie, Jönköping
IP: 91.95.194.55

Kommentarer
Postat av: anonym som ibland kallas matte

HAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAA på sofie.

2008-08-05 @ 07:43:41
Postat av: Äm

Undrar om hon själv inser vad hon just gjorde?



Det som tidigare var ett skämt om att ogilla scouter kanske just blev något mer allvarligt. Haha. Lilla Sofie.

2008-08-05 @ 09:34:08
Postat av: Osympatiske J

"Samarbete, överlevnad, ledarskap... you name it. Däremot är scouting ingenting för bekväma."



Det var ju precis det jag menade.

2008-08-05 @ 09:47:58
Postat av: Mikaela

Jamen hon är ju från Jönköping och förmodligen uppvuxen med att läsa bibeln på latin baklänges och har aldrig haft någon chans att lära sig ironi och självdistans. Det kan inte vara lätt att leva i ett Småland där folket har skapat ett eget språk och där kyrkan är större än sporthallen. Man vet ju hur sådana blir. Liksom.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback