Om att få en uppenbarelse kl 23 kvällen innan tenta

Det var längesedan det hände sist, flera år sedan tror jag bestämt. Den obeskrivligt sköna känslan, då man helt plötsligt, från ingenstans, sugs upp totalt av ett band. Vid första lyssningen. Magiskt. Som en uppenbarelse. Som att man har en ny livsuppgift.

Och nu kunde det inte hänt vid en sämre tidpunkt. Om 15 timmar har jag tenta om TF och YGL. Och här sitter jag och repeterar
Glockenspiel på MySpace. Varför har ingen berättat om dem för mig? Varför har jag missat? Nu gled jag in på dem av en slump, då en av medlemmarna i bandet läser min kurs.

Jag har trivialiserat mina musikbehov för länge. Jag behöver ett aktivt lyssnande för att kunna må bra. Jag klarar inte av skitmusik. Det går verkligen inte. Jag skäms för det jag gjort senaste året.

Det vore så fånigt att ge upp den eviga jakten: på det perfekta banadet (om det nu visar sig vara så att det inte är My Favorite eller Arcade Fire), att inte fortsätta söka efter den perfekta låten och den perfekta textraden. Om de nu ens existerar.

Det leder mig osökt in på en annan grej. Det gäller en viss typ av människor. Hoppas någon sådan läser (tror inte det):

Hur tänker ni egentligen, ni som lyssnar på Rix FM och Mix Megapol, för att om någon sedan frågar er vad ni lyssnar på svara: "Vet inte. Blandat. Allt möjligt."? Ni som tycker det är helt okej att Amanda Jensen basuneras ut via radio till höger och vänster. Att det är okej att hon skrålar "money makes the world go round, people will be people always". Hur tänker ni? Kan ni sova om nätterna?

Ni måste ju för fan vara dumma i huvudet.

Kommentarer
Postat av: Din hagga

1. Det är sannerligen en härlig känsla.

2. Om det perfekta bandet, den perfekta låten eller den perfekta textraden skulle finnas i någon värld, måste den världen lida stor brist på nyanser. I mina öron låter det som att man skulle gå runt med samma känsloläge jämt, och det gör väl ingen? Man kan väl inte ha en mall för något som bedöms efter tycke och smak, eller vilken känsla som finns i kroppen just nu? Och utan en mall kan man ju inte ge en rättvis bedömning? Ingen låt funkar i alla lägen, ingen textrad kan beskriva alla känslor. Det där med att rangordna har jag aldrig förstått vitsen med. Det måste väl räcka med att man tycker att det bara är väldigt bra. (Eller tvärtom.) På dig låter det som att du har gjort en objektiv bedömning, utan att mer ingående förklara vad som är bra och utan förståelse för att någon har en annan åsikt. Det finns väl inget rätt och fel? Det är som att säga att det skulle finnas En perfekt målning, eller En perfekt bok. Det är bara dumt.

3. Och det här med folk som lyssnar på radio. Man kan väl tro att dessa inte har något vidare intresse för musik, och att det är därför de "tar vad de får". Det är väl lika dumt som att säga att folk som inte hejar på ett fotbollslag skulle vara dumma i huvudet. Är man inte så intresserad, varför ska man då låtsas att man är det? Det är väl i så fall mindre okej att inte ha en politisk åsikt och göra ett aktivt val när det kommer till folkomröstningar och riksdagsval, än att inte bry sig avsevärt mycket om musik? Det påverkar i alla fall ens vardag på ett mer konkret sätt. Har man inte förstått varför det är viktigt, är det nog mer befogat att kalla någon dum i huvudet.
(Dessutom kan man väl inte kalla alla som lyssnar på radio för "en viss typ av människor"? De tillhör ingen subkultur direkt, och det är bara ett ointresse som förenar dem. En viss typ av människor - folk som inte är så intresserade av sport.)

Jag kan hålla med dig till viss del, men inte när du drar det så långt.

(Jag tycker om dig.)

Postat av: Haggan igen

Rättelse: inte "har gjort en objektiv bedömning", utan "skulle kunna göra en objektiv bedömning".

2008-05-16 @ 15:57:15
URL: http://elonschmelon.blogspot.com
Postat av: Jannice

Nä, det är värre att inte göra ett aktivt val i musik än i politik. För det aktiva valet resulterar ofta i sossarna och det inaktiva i Jon Bon Jovi. Partipolitik är och förblir ett fenomen där strukturen härskar medan man lätt kan bygga egna strukturer med musik.

Iaf så är de mest korkade människorna jag träffat väldigt bra på att ta aktiva val politiskt och korkade rent musikaliskt. Fast sedan är det ju en annan sak att ta det objektivt rätta valet i politik, men det var det visst typ 1 % som gjorde i förra valet...

2008-05-21 @ 08:33:20
Postat av: Elin

Vad var argumenten här? Vilket är "det objektivt rätta valet"?
Vad jag menar är att man låter andra styra om man skiter i att rösta, röstar blankt, alt. inte bryr sig om att sätta sig in i vad man själv tycker låter mest vettigt.
Hur är man korkad rent musikaliskt? Det påverkar inte ens vardag på samma sätt som ett inaktivt politiskt val/inte-val.

2008-05-21 @ 19:22:46
URL: http://elonschmelon.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback