Om tröghet

I min ungdom tyckte jag att det påfallande ofta fanns människor som inte förstod skillnaden mellan uttrycken "likhet" och "skillnad". Jag talar alltså om skämt av kalibern "Vad är likheten mellan..." och "Vad är skillnaden mellan...".

De fick liksom tänka efter, "vänta nu, skillnaden... är det när något är olika? okej, nej jag vet inte"

Nu funderar jag på om de här typen av människorna fortfarande finns kvar. Gör de det? Eller var det bara för att vi var unga och alla inte var så allmänbildade?

Jag ska forska lite i det här.

Kommentarer
Postat av: Johan

Hmm, var det inte så att det var du som inte fattade den där grejen med skämten som man sa? Det var ju en grej på lågstadiet att säga en massa konstiga sånadär "skämt". Det fanns nån som man bara sa typ "Vad är det för likhet mellan en groda? -Den har varken ben." Och liknande. Men man fattade ju ändå vad skillnaden på "likhet" och "skillnad". Eller minns du ett fenomen jag glömt?

Postat av: Magnus

Nä. Jag syftar på skämt så som "vad är det för likhet mellan negrer och traktordäck", och människor som inte förstod "likhet". Korkat.

2008-11-25 @ 19:32:43
URL: http://nejnejnej.blogg.se/
Postat av: nina

haha, jag har aldrig varken hört talas om sådana människor eller själv stött på dem. verkar orimligt att en vuxen människa inte skulle känna till vad de uttrycken betyder!

2008-11-25 @ 19:57:09
Postat av: Magnus

Nu var det ju inte "en vuxen människa" som jag skrev om. :)

2008-11-25 @ 21:14:44
URL: http://nejnejnej.blogg.se/
Postat av: nina

ja ja ok. tänkte att eftersom du skrev "Nu funderar jag på om de här typen av människorna fortfarande finns kvar" = vuxna människor nu?

2008-11-26 @ 18:06:43
Postat av: Johan

Jag har aldrig ens hört talas om barn som inte vet skillnaden

2008-11-26 @ 18:57:05
URL: http://johanbloggen.blogspot.com
Postat av: Elin

Jag fattade det också som Nina först. Och jag tycker nog inte att det är jättekonstigt med barn som inte fattar poängen med skämt, utan berättar vidare bara för att alla skrattade en gång när någon annan berättade det. De är inte smartare än då helt enkelt. De är barn.

2008-11-26 @ 22:12:31
Postat av: erik

kan inte svaren på skämtfrågorna ibland innehålla både en skillnad och en likhet?



typ båda har x, men den ena har y.

då fattar kanske inte folk om det är "båda har x" eller om det är "men den ena har y" som hör i hop med nyckelfrasen "skillnaden mellan"..



jag vet inte. folk är dumma. och språk används slarvigt.



vissa gillar tycker ju t.ex. att det är okej att svara "båda" på frågan "vilken av de här sakerna gillar du mest/bäst?"..

2008-11-27 @ 20:49:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback