Om nischning

Inom medieforskningen är man ganska överens om att man i framtiden måste nischa sitt medium ganska hårt för att nå publiken. Inom Tv-världen tar det sig uttryck genom att tittarna sprids ut över flera, mindre kanaler, istället för att hålla sig till de största.

Det lär leda till att SVT tappar väldigt många tittare (dvs många många fler än man redan tappat). Att de nischade kanalerna/programmen tar tittare från SVT kan ju i sin tur kan ju ses som argument både för och mot dagens public service. Allting handlar såklart om huruvida man anser att public service ska stå för det smala, det vill säga det som ingen kan tjäna pengar på, eller om public service alltid ska erbjuda något för alla. Eller ska det kanske vara någon form av kombination av de båda?

Personligen tror jag att public service på sikt kommer förändras ganska mycket, till det sämre. Och det är jävligt tråkigt. För jag gillar verkligen SVT och SR. UR bryr jag mig inte så mycket om.

Det där var ju en väldigt onödig utsvävning. För det jag ville säga var bara att jag gillar det här nischandet skarpt. Det är ju sanslöst roligt att sitta och kika på Badmintonmagasinet på TV4 Sport utan att fatta ett dyft, eller att kolla på strandfotboll eller E-gaming på Eurosport 2. Varför inte se Per Morberg flyga runt och jaga antiloper på en afrikansk slätt, eller följra europamästerskapen i dart? På åttan kan man se Claes de Faire ha någon form av mediefrågesport i vad som ser ut att vara ett gymnasieelevsproducerat hobbyprogram. Samme man som även gjort den högst pretentiösa produktionen Frånvarande tillsammans med Sigge Eklund. Och på tal om pretentioner så kan man på SVT se Björn Ranelid diskutera just dessa med Henrik Schyffert och Kay Pollak mitt under självaste prime time.

Och det här är ju alldeles ljuvligt.

Ja, jag känner nog helt enkelt ibland att ju smalare program - desto mer intressant att se på. Vad säger ni?

Kommentarer
Postat av: W

Att jag numera tillbringar mindre än en timma i veckan vid TVn.

Postat av: matte

ursäkta men, tv? so 2006.

2008-11-29 @ 20:20:15
Postat av: Jannan

Jag har försökt börja titta på tv igen, men det går fruktansvärt trögt. Visst är det bra med nischade program, men vem fan tar sig tid att titta på det? Jag betalar hellre för bra kanaler som jag tycker visar en viss nisch av program som jag är intresserad av. Diverse Discoverykanaler, tex. Men i allmänhet; nej till tv.

2008-12-01 @ 10:56:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback