Ropen skalla på gator och torg - avgå Reinfeldt, avgå Borg

Idag presenterades alltså budgeten, och det kunde konstateras att inga nya pengar går till studenterna.

Anders Borg påpekar att man ofta glömmer bort att studenter faktiskt har möjilgheten att jobba, vid sidan om studierna.

Och, ja. Det har man väl, rent teoretiskt. Jag har själv gjort det, och till slut tog det knäcken av mig totalt. Jag gick under.
Kanske är det jag som är dålig, kanske inte. Kanske är jag en svag och uträknad individ, men jag tror faktiskt inte det. Snarare skulle jag säga att jag är normalstark både fysiskt och psykiskt. Ändå blev det för mycket.

Men uppenbarligen så skulle jag må bra av att arbeta, det säger ju finansminister Borg. Jag tänker såklart att det är väldigt lätt för honom att säga, som förmodligen aldrig behövt låna pengar för att klara studietiden. Men för oss andra dödliga, som varken har överläkare eller diplomater i släkten att få pengar ifrån så är det inte lika enkelt. Studiemedlet är min räddning och min enda chans. Det är helt enkelt nödvändigt för mig att studiemedlet räcker till då jag uppenbarligen inte klarat av att arbeta vid sidan av heltidsstudier (som ändå ska vara 40 timmar per vecka).

Därför hade en liten, liten studiemedelshöjning gjort mig så glad.

Istället talar vår finansminister, direkt från överklassen sänd, om för mig att jag mår bra av att jobba. Och då blir jag faktiskt ledsen. Jag känner mig trampad på. Bortglömd och förnedrad. Tillintetgjord och meningslös.

Det var bara det jag ville säga.

Kommentarer
Postat av: Jennie

Men nudlar är ju gott och visst är det väl härligt att vara skuldsatt upp över öronen? Omtentor är ju också trevliga, och det lär ju bli en del sådana om helgerna går åt till jobb.

Fritid? Vad är det? Som student är du inte berättigad någon sådan.

Postat av: W

Jag försökte med den inte fullt så lyckade kombinationen heltidsjobb (ja ja, timanställning, men jag jobbade full tid) och plugg på 100%. Det fungerade ganska exakt åtta månader. Sen gick jag in i väggen så att det skramlade om det.



Jag har nu, tre år senare, hämtat mig.



Sen beror det kanske på vad man läser alternativt vad man jobbar med, men jag har svårt att tro, att man kan försörja sig helt på arbete och dessutom försöka plugga vettigt och seriöst. Alla har ett kapacitetstak.

2008-09-22 @ 21:26:01
URL: http://wicke.blogg.se/
Postat av: Kalle

Och även om man orkar ha ett jobb vid sidan av studier, är det inte säkert att man har råd med mer än Eldorados billigaste konserver för det, då man inte kan tjäna för mycket (vilket är ganska lite, dessutom) utan att bli av med studiestöd.

2008-09-22 @ 23:37:22
URL: http://lillsaga.blogg.se/
Postat av: nina

håller så med dig (trots överläkare i släkten)

2008-09-23 @ 21:46:03
Postat av: Martin

Min fråga är varför dessa politiker inte har ett jobb vid sidan av politiken.

2008-09-23 @ 22:17:04
URL: http://almostcrimes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback