Ryggsäckar

På väg hem från jobbet möts jag av det värsta jag vet. Eller åtminstone en av de värsta sakerna jag vet. Jag går av vid min spårvagnshållplats Almedal och mötsav fem stycken (förmodade) utbytesstudenter. Inget ont i det. De är asiater. Inget ont i det. De har gigantiska resväskor som de kånkar på. Inget ont i det. De har karta, alternativt kamera i den fria handen. Inget ont i det. De har också ryggsäckar på sig. Hängandes över bröstet. Bak-och-fram alltså.

För det första - vem, VEM använder ryggsäck år 2007? Är det inte det mest fula som finns? För det andra - varför, VARFÖR väljer man att ha den bak-och-fram? Om något inkompetent ryggsäcksmiffo läser detta, ber jag vänligen denne förklara det för mig.

Om man nu måste bära ryggsäck, så kan jag primärt tänka på fem anledningar, varför man väljer att bära sin ryggsäck över magen:

1. Man är rädd för att någon skall nalla saker ur den, dessa stölder som man varje år läser om i tidningarna, när sommarficktjuvarna är igång - men som väl aldrig äger rum? Åtminstone inte i Sverige, eller? Har inte vi väldigt dåliga ficktjuvar här?

2. Man anser att det skule vara mer ergonomiskt på något vis. Men jag kan inte förstå varför det nu skulle vara det, då borde väl dessa väskor vara byggda för att bäras åt det hållet. Och det är de ju uppenbarligen inte.

3. Man vill kunna ha det så bra att man bär två ryggsäckar samtidigt, varpå man har den ena över magen och den andra över ryggen. Skulle kunna vara ett godkänt skäl, men har man två ryggsäckar så godkänns fanimej ingenting.

4. Man känner att denna ryggsäck är i vägen när man sitter på stolar, bänkar, bussar, tåg, läktare och liknande. Det kanske man borde tänkt på tidigare.

5. Man gör det för att vara lustig, att göra en ironisk vink mot någonting. Men personer som bär ryggsäck, kan väl knappast förstå ironi?

Kommentarer
Postat av: wooho

Det skulle vara tre anledningar, inte fem ju :P

2007-08-28 @ 17:58:01
Postat av: Magnus

Ändrat!

Postat av: Elin

Ryggsäck kan faktiskt vara smidigt om man är på resande fot. Man får plats med mycket och det är bättre för axlarna än en som bara belastar en axel om man bär tungt. Kanske inte så snyggt, men man kan inte förneka att de är praktiska. Fast jag kan hålla med om att det borde vara böter på att bära dem på magen..

2007-08-28 @ 21:59:12
Postat av: Magnus

Jo, t.o.m jag använder faktiskt ryggsäck någon gång. Vid festival, eller kommande fisketur i fjällen t ex. Praktiskt, men fult helt enkelt.

2007-08-28 @ 22:12:17
URL: http://nejnejnej.blogg.se
Postat av: äm

jag har en teori om det där med fick(ryggsäcks)tjuvar... om dom nu är från japan, och kanske till och med tokyo, är dom nog väldigt vana vid att stå packade som sillar överallt. och på såna ställen bör man nog helt enkelt ha ryggsäcken på magen om man inte vill bli ruinerad. så dom kanske helt enkelt är för vana vid att behöva ha den där för att kunna slänga bak den där den ska vara och där det inte ser sinnesrubbat ut - på ryggen.

2007-08-28 @ 22:58:00
URL: http://.amali.blogg,se
Postat av: sofia

Eller så har dom kameran i väskan och har därför väskan på magen.. för att de ska kunna komma åt kameran snabbt liksom. Så att de inte missar att ta kort på alla spännande saker ?

2007-08-29 @ 00:47:18
URL: http://plastsak.blogg.se
Postat av: Jannice

Ja, det är nog smått etnocentriskt, man behöver inte ens vara från Japan för att vara den typen av asiat som bär ryggsäcken så för det gör folk här också. Nog för att jag stör mig men efter 13 veckor i Asien så orkar man inte ifrågasätta men det är antagligen p g a ficktjuvsrisken.
Jag har dessutom läst att i motsvarande UD-rapporter om Sverige internationellt så sttår det att ficktjvar är vanliga här. Om de är utbytesstudenter har det knappast hunnit bilda sig en uppfattning om huruvida sanningshalen i detta är hög eller ej.

2007-08-29 @ 05:58:45
URL: http://www.videogameheart.blogg.se
Postat av: Johan

Skiter i anledningarna - det är däremot ett faktum att det är inlägg som detta som får mig att inse hur stor min kärlek till dig är. :**:

2007-09-12 @ 09:45:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback