Tumlare

Tumlare är en familj i underordningen tandvalar. Det som skiljer tumlare från delfiner är deras små spadformade tillplattade tänder och trubbiga nos. Delfinerna har koniska, spetsiga tänder och en spetsigare, näbbliknade nos. Tumlare är de däggdjur som har näst störst neocortex i förhållande till kroppsstorleken, bara människan har större[1].
Familjen har 6 arter i 3 släkten:.

* Släktet Phocoena
o P. phocoena, vanlig tumlare ("tumlare")
o P. spinipinnis, svart tumlare
o P. dioptrica, glasögontumlare
o P. sinus, kaliforniatumlare
* Släktet Neophocaena
o N. phocaenoides, asiatisk tumlare
* Släktet Phocoenoides
o P. dalli, Dalls tumlare

Källa: Wikipedia

Vilken är din favorittumlare?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vill du vara med och bloggtävla?
Du har chans att vinna en Ipod nano samt mp4-spelare och biobiljetter.
http://sjukdom.blogg.se/1197118686_jultvling_vinn_ipod_n.html

2007-12-11 @ 11:26:04
Postat av: Johan

Flasknosdelfinen. Enbart pga southpark.
"-Dolfins are stupid
-DUDE, dolfins are like the second smartest animal on the planet
-Yeah right, if they're so damn smart, how come they get caught in them fishing nets all the time?"

2007-12-11 @ 13:08:04
Postat av: Johan

Tumlare suger, alltså.

2007-12-11 @ 13:10:21
Postat av: erik

ah. har hittat en död tumlare en gång.. ute med båt på tjörn.

torktumlaren är en favorit. (jamen kom på ett bättre skämt själv då!:P)

Postat av: äm

Du är skadad.

2007-12-11 @ 14:27:03
URL: http://amali.blogg.se
Postat av: eeeeeeeeeeeeeeeeeeemmmmmma

jag undrar: varför skriver han detta inlägget?
mvh / konfunderad

2007-12-12 @ 01:39:14
Postat av: Magnus

Jag använde ordet tumlare i mitt vardagliga liv och ville helt enkelt veta mer. Vips delade jag med mig av vad jag just lärt mig. Det var väl snällt?

Själv tycker jag "vanlig tumlare" Låter väldigt lustigt. Vanlig tumlare.

2007-12-12 @ 10:36:36
URL: http://nejnejnej.blogg.se
Postat av: emo again

hehe, när jag såg att inlägget handlade om tumlare så lät jag bli att läsa, så inga lärda hjärnor här inte!

2007-12-13 @ 01:37:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback