Om Funny Games



"Funny Games", regisserad av Michael Haneke 1997, är en fullständigt lysande film. Den bör ni verkligen försöka se, om ni inte redan gjort det. Det kan vara bland de bästa karaktärerna jag sett på film. Filmen är gjord i Österrike och man talar således tyska i filmen.

Jag har emellertid på senaste noterat annonser från biograferna om att de ska visa en Funny Games. En närmare undersökning visar att det är Haneke om gjort en remake på sin egen film. Scen för scen.

I Hollywodsk tappning.

Det kan ju bara bli dåligt.

Jag blir ledsen, och rädd. Var är världen på väg?
 

Kommentarer
Postat av: Äm

har nog tyvärr inte sett den förra ens, men varför göra om en film från 97? Det är ju inte ens gammalt?

Världen håller tydligen på att gå under, på mer än ett sätt.

Postat av: Johan

Blir du verkligen rädd av det? Varför?

2008-04-22 @ 22:13:24
Postat av: Magnus

Rädd för att det verkar finnas en allmän uppfattning om att Hollywood måste göra en egen version av alla bra filmer, så att de inte går miste om något. Det är ett hån mot filmkonsten - och det som gör mig mest rädd är att Hollywoodpubliken aldrig kan se en bra, utomamerikansk film utan prompt måste ha den gjord efter sina egna konventioner för att kunna se den. Det är skrämmande.

2008-04-23 @ 09:12:49
URL: http://nejnejnej.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback