Om språkförstörare

Vårt lilla land innehar skrämmande många personer som talar om svenskan som ett så oerhört ofulländat språk. Det har få synonymer och bla bla. Yada yada.

Då undrar jag - varför talas det alltid i folkmun om personer som är tjocka eller feta?

Man kan lika gärna säga till exempel:

Fyllig
Rundnätt
Trind
Stabbig
Rultig
Mullig
Yppig
Rund
Fetlagd
Välfödd
Korpulent
Bastant
Voluminös
Fläskig
Pluffsig
Svullen
Pösig

Själv föredrar jag rundnätt, trind eller rultig.

Eller uttrycket pappa lärt mig. Som är så bra. Kaloriskepp.

Kaloriskepp. Världens bästa ord.

Tack, pappa.

Kommentarer
Postat av: Calle

Du glömde knubbig. Ordet som påstås vara för nån som bara är lite småtjock, men som alla vet används på fläskberg där man inte vill att det ska låta för hårt.

2008-04-28 @ 22:51:26
Postat av: Magnus

Trodde jag skrev det. för jag tänkte på det. Orkar inte ändra.

Postat av: matte

HAHAHA! kaloriskepp. jävligt grymt ord.
och fläskig? "du menar peter? lite fläskig sådär?"

2008-04-29 @ 15:19:43
URL: http://etc.reverb.se
Postat av: emma

hahaha! stabbig slinker ur mig. eller "som en stubbe". fast då måste personen i fråga även vara lite mindre lång. korpulent, det är nog mitt framtida älsklings fet-ord.

2008-04-29 @ 22:09:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback